Järjest enam kogub üle kogu maailma populaarsust e-kaubandus. Mis seal salata – e-kaubanduse tugeva tõusu on meile toonud viimasel 2 aastal toimunu. Suletud kauplused ja kaubanduskeskused, suletud restoranid ja spordiasutused – kõik see on soodustanud e-kaubanduse kasvu.
E-poe püstipanek tundub lihtne ja väikeste kulutustega seotud. Kuid kas see on ka tegelikult lihtne ja odav?
E-poe loomise kulud on tõepoolest väiksemad just ruumide rendi osas (tavaliselt 2 kuu ettemaks + 1 kuu tasu vahendajale, võib olla kokku rohkem kui 10 000€) ning kulude osas tööjõule, sest füüsiline kauplus vajab ilmselgelt rohkem tööjõudu kui e-pood. E-poes piisab esialgu 1 inimesest, kes tegeleb igapäevase haldamisega, toodete lisamise, hinnamuudatustega – st. kogu tehnilise poolega.
Kaupluse sisustuse (riiulid jm. Inventar) ja remondi (ettevalmistuse) osa kulutusi võib võrrelda e-poe tehnilise püstipaneku kuluga. Tõenäoliselt on e-poe tehnilise püstipaneku kulu madalam kui füüsilise poe sisustuse soetamise kulu.
Kaupluses eksisteerib kulu kassasüsteemidele + kaardimakselahendused, kokku ca 200€ kuus. E-poes makselahendused, nt. Maksekeskus 15€/kuus mooduli rent + maksete tasu. E-pood on igal juhul odavam.
Kulu kaubale on mõlemas võrdne, juhul kui kasutatakse sellist mudelit, et hoitakse tooteid laoseisus. Väga levinud on e-kaubanduses ka nn. „dropshipping“ meetod, kus müüja tooteid reaalselt laoseisus ei hoia ja tellib tootjalt alles siis kui klient teeb talle tellimuse. Sellisel juhul on tarneaeg tavaliselt pikem ja sõltub juba sellest, millisest riigist toode tellitakse ja kui palju sealt tarne aega võtab. See on ka üks võimalus pakkuda kliendile soodsamat hinda, sest puudub vaheladu ja seega ka puuduvad topelt laokulud. Ennustan, et dropshippimise osakaal kasvab lähiajal jõudsalt.
Kulu | Traditsiooniline kauplus ca 100m2 | E-pood |
Rent | 10 000€ | 10€ |
Sisustus | 3 000- 10 000€ | 3 000- 10 000€ |
Kassasüsteemid | 200€ | 15€ |
Tööjõud | Min. 3 000€ (2 inimest) | 1 500€ (1 inimene) |
Kaup | 25 000€ + | Sõltub ärimudelist |
Turundus | 500€ + | 500€ + |
Kuna e-poega alustamise kulud on oluliselt madalamad, siis on ka alustamine lihtsam ja paljudele kättesaadavam.
Kuid kas see on ikka nii lihtne ja mida peaks kindlasti teadma ning millest oleks mõistlik alustada, et luua toimiv e-pood?
Olulised punktid ja teemad, mis tuleks läbi mõelda enne alustamist, on tegelikult sarnased nii traditsioonilise kaupluse kui ka e-poe puhul.
E-poe ehitamine ja loomine algab ettevalmistustööst. Mida paremini on ettevalmistus tehtud, seda kindlamini hakkab pood tööle.
Tihtipeale jääb just eeltöö osa tegemata ja seetõttu on hiljem oluliselt raskem äri käima saada. Raskem aga mitte võimatu. Parem on muidugi juba alguses õigest otsast alustada, sest sellega väldite hiljem suuremaid kulutusi. Näiteks kui eeltöö faasisi on jäänud läbi mõtlemata ja kirjeldamata sihtklient, ehk kellele te oma tooteid pakute, siis võib juhtuda, et hiljem tuleb teha olulisi parandusi nii kodulehe ülesehituses kui ka turunduskanalite valikus.
Niisiis, kõik algab eeltööst, ehk mida raskem on õppustel, seda lihtsam on lahingus 😊
Soovitan alustada neljale olulisele küsimusele vastuste otsimisest ja läbi mõtlemisest.
- Miks?
- Mida?
- Kellele?
- Kuidas?
Miks sa seda teed?
Mis on sinu „suurem idee“. Sinu miks ei saa olla pelgalt raha teenimine, sest elu on näidanud, et lihtsalt raha teenimise pärast tehtud asjad ei hakka tööle. Ka sinu kliendid saavad aru, kas sul on kirg midagi teha või teed sa seda lihtsalt raha pärast. Miks sinu potentsiaalne klient peaks oma raha sinu juurde tooma? Inimesed usaldavad inimesi, kellel on kirg oma töö suhtes ehk neid, kes teevad oma tööd kirglikult.
Millist kliendi probleemi sa tegelikult lahendad?
Millist kliendi probleem sinu toode või teenus lahendab? Kas turul on vajadus selle teenuse/toote järele või pead sa ise tekitama selle vajaduse enda pakutava toote või teenuse järele? Näiteks enne Apple arvuteid ei teadnud inimesed, et neil seda üldse vaja läheb. Veel 30 aastat tagasi ei uskunud meist keegi, et pangakaardid saavad meie elu lahutamatuks osaks ja robotmuruniiduki käivitame enda telefonist viibides ise mitmesaja kilomeetri kaugusel sellest niidukist.
Mida sa oma klientidele pakud? Millist väärtust sa oma klientidele pakud?
Klient ostab toote või teenuse siis kui ta saab aru, et tal on seda vaja, ta saab sellest mingit kasu. Kui ta kasu ei näe, siis tehingut ei toimu.
Kellele sa seda väärtust pakud ehk kes on sinu kliendid?
Sihtkliendi kirjeldamine on üks olulisi turunduse nurgakivisid. Ilma klienti kirjeldamata kobame me pimeduses ja pakume toodet või teenust, mis peaks kõnetama justkui kõiki, aga tegelikult ei kõneta mitte kedagi. Sa ei saa pakkuda toodet või teenust, mis oleks mõeldud kõigile.
Üsna tavapärane vastus küsimusele “kes on sinu kliendid?”, on kas kõik eestimaa inimesed või siis kõik maailma inimesed. Kõik ei saa olla sinu kliendid, mõtle läbi ja kirjelda täpselt 2-3 persoonat, kellele sa oma toodet/teenust pakud. Mida täpsemalt oled kliendid kirjeldanud ja mida paremini sa teda mõistad ning aru saad, mis on talle oluline, seda lihtsam on sul vastata küsimusele, kuidas sa temani jõuad ja kuidas sa talle toodet või teenust pakud.
Kui persoonad ehk sihtkliendid on kirjeldatud, siis sa tõenäoliselt juba aimad, millistes sotsiaalmeedia kanalites nad liiguvad ja kuidas sa jõuad nende infovälja.
Üks raskemaid osasid e-poe loomisel on kindlasti klientides huvi äratamine ja nende kodulehele toomine. Kodulehe klientide toomine on hea turunduse ja copywritingu aluseks. Sotsiaalmeedia turunduse kohta saad lähemalt lugeda siit! Turundusplaani koostamise kohta leiad lugemist siit. 😉
Erinevad uuringud näitavad, et ca 1-2% e-poe külastajatest sooritab tegelikult ostu, ehk siis selleks, et toimuks 1 tehing päevas, on sul vaja lehele tuua 100 külastajat 😊. Ja see ei ole ilmselgelt lihtne, kuid pole ka võimatu! See võtab aega.
E-poe loomine ei ole sprint, see on maraton. Ole selleks valmis!
Vajad oma e-poe loomisega abi? Võta meiega ühendust!
NIMINI – Sinu pikaajaline strateegiline partner e-äris!